Sådan fungerer en ladestander til elbil

0
2680
Tesla sat til opladning ved offtentlig ladestander

Ifølge vores nye klimaplan skal vi snart forberede os på at vinke farvel til vores gode, gamle benzin- og dieselbiler. Om ti år går de af markedet og de kommer ikke igen. Hybridbilerne forsvinder om femten år og derefter står den på elbiler til hele folket. De nyeste elbiler på markedet i dag ligner da også til forveksling en helt almindelig bil og kan næsten det samme. Der er bare den ene, men meget signifikante forskel, at de kører på strøm. Det kræver bare at du er klar til at vente lidt længere på en opladning, hvor du førhen blot kunne fylde benzin eller diesel i tanken og komme videre med det samme. Men, hvordan virker det?

Helt almindelig strøm

Når en elbil skal oplades, kan det ske enten ved en offentlig ladestander eller ved en privat ladeboks. Fælles for dem er, at de begge anvender helt almindelig vekselstrøm, som er tilgængeligt via vores almindelige elnet. Vekselstrøm kan ikke oplagres i bilens batteri, så indbygget i elbilen sidder en lader, der konverterer vekselstrømmen til jævnstrøm, næsten præcis som når du lader genopladelige batterier op hjemme i stikkontakten. Det betyder i realiteten, at du faktisk også kan bruge strøm direkte fra husets stikkontakt. Dette bruges dog kun som nødløsning, da man er nødt til at nedregulere ladeeffekten for at overholde Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger og undgå at strømmen pludselig går i hele hytten. Nødkablet til bilen kaldes da også ofte et mormor-kabel, der jo kan være godt nok, når man besøger mormor, der ikke lige har installeret en ladeboks endnu.

Strøm til elbiler med din egen oplader

Opladning af en elbil tager lidt længere tid end de fleste af os gider at stå og pynte på en tankstation. Alternativt kan man benytte sig af en ladestander i en parkeringskælder alt imens man er på indkøb, eller man på få installeret sin egen ladestander eller ladeboks, der hvor bilen oftest har brug for at lade. Det kan f.eks. være, at du får mulighed for strøm til el biler i indkørslen eller i garagen derhjemme, eller på arbejdspladsen. Hvis du kører langt imellem de to hver dag, kan du være en god idé med en på hvert sted. En ladestander koster nogle tusinder kroner at få installeret og det kan derfor betale sig at være flere om standeren. Har i to biler derhjemme, er ladestanderen selvfølgelig mere værd, men specielt på arbejdet kan de betale sig hvis man er flere i firmaet, der alle kører elbil.

I dag er det et valg, og det er stadig ikke den billigste løsning på markedet. Men tiden for benzin- og dieselbiler begynder så småt at rinde ud, så måske det snart er på tide, at vi alle ser lidt nærmere på elbilerne. De er kommet for at blive, og det bliver bedre og bedre for hvert år der går. For jer, der går og overvejer at købe ny bil, er det i hvert fald en overvejelse, der er værd at gøre sig, både med tanke på økonomi og så bestemt også på vores alles klima.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here